26 januari 2017

Monstera Problema

Min absoluta favorit när det kommer till växter i hemmet är Monsteran. Men det är ett "hate-love relationship".. inte så att jag skulle hata den mellan varven.. mera så att jag älskar den och den hatar mej.. Den trivs nämligen inte så bra med mej. Jag har aldrig varit något vidare bra på att sköta om växter, antingen vattnar jag för mycket eller för lite. Jag har inget hum om vad som är lagom. När vi flyttade in i vårt nya hem i maj, köpte jag en jättestor fin Monstera och en liten (den på bilden). Då tänkte jag att för att vara på den säkra sidan planterade jag den stora i en självbevattnande kruka. Jättebra tänkte jag, nu kan det varken bli för mycket eller för lite vatten, för nu fixar växten det själv.. Men så simpelt var det tydligen inte, för nu har den lessnat på mej och jag har fått veta att jag vattnat den för mycket.. Typiskt! Men den lilla finns ännu kvar, så man får hålla tummarna att den överlever mej.. och i fortsättningen tänker jag inte sätta så stor tillit på självbevattnande krukor!


Tips mottages gärna, om sådana finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av en kommentar,
så lämna gärna en rad eller två :)